Logo Universiteit Utrecht

Powersaver Game

Onderzoek Powersaver

Hieronder wordt uitgelegd wat voor onderzoek de Universiteit Utrecht doet met Powersaver.

Het onderzoek waar Powersaver voor is ontwikkeld gaat over het gebruik van persuasieve games en gamification in relatie tot duurzaam energieverbruik (aardgas en elektriciteit) van huishoudens. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe een game de houding en het gedrag ten opzichte van duurzaam energieverbruik thuis op langere termijn kan veranderen. Er worden twee grote studies gedaan.

‘Media comparison’ studie

De eerste is een ‘Media comparison’ studie. Er wordt onderzocht wat voor effect het spelen van een energy game heeft ten opzichte van het gebruik van een energy dashboard op gedrag en houding ten aanzien van duurzaam energieverbruik in het huishouden. De energy game wordt door huishoudens in 5 weken gespeeld, waarbij de spelers drie missies per week uitvoeren met als doel het besparen van energie. Het energy dashboard wordt door andere huishoudens in dezelfde periode gebruikt. Anders dan bij de energy game krijgen de gebruikers van het energy dashboard twee adviezen in de week om energie te besparen. Deze studie is medio 2017 uitgevoerd.

‘Value added’ studie

De tweede studie is een ‘Value added’ studie waarbij onderzocht wordt welke invloed game elementen van een energy game hebben op gedrag en houding ten aanzien van duurzaam energieverbruik in het huishouden. We kijken specifiek naar de game elementen feedback, personalisatie en competitie. Diverse groepen van huishoudens zullen verschillende versies van de energy game spelen. We kunnen hieruit herleiden welke elementen belangrijk zijn voor de effectiviteit van een energy game. Bij het element feedback kijken we naar welke informatie nu echt relevant voor de spelers is. Je kunt bijvoorbeeld denken aan grafieken over energieverbruik en besparingen. Bij het element personalisatie is het mogelijk om een standaard versie van de energy game te spelen of een versie waarbij onderdelen van de game, zoals bijvoorbeeld missies en avatars, aangepast worden aan het huishouden. Bij het element competitie speelt men tegen andere huishoudens. We zijn benieuwd of spelers hierdoor extra gemotiveerd worden. Deze studie start eind 2017.

Meedoen

Om methodologisch goed onderzoek uit te voeren krijgen de deelnemers per onderzoek willekeurig een app toegewezen.

Zou je het leuk vinden om via Powersaver Game minimaal 15% op je energieverbruik te besparen? Schrijf je dan in door hier te klikken:

Inschrijven